Leeni
Moderator działów
Dołączył: 25 Kwi 2012
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tczew Płeć: Kobieta
|
|
Witam.
Ze względu na to, że wiele osób ma problem z pisaniem merytorycznych, konstruktywnych komentarzy, postanowiłam napisać poradnik, by im to ułatwić.
Ba, ale co to znaczy konstruktywny? Już wyjaśniam. Komentarz merytoryczny to taki, który autorowi tekstu pomoże w pisaniu ciągu dalszego lub innych dzieł oraz pokaże mu, jak ten tekst jest odbierany przez czytelników.
Co taki komentarz powinien zawierać?
a) Jeśli w tekście widzicie jakieś błędy, możecie je zacytować i napisać, jak być powinno, ale kiedy jest ich więcej niż kilka, warto nie wypisywać wszystkich w komentarzu, a wysłać autorowi PMką, by nie zaśmiecać tematu. Oczywiście nie jest to wymagane i można wskazać wszystkie w poście.
b) Jeżeli masz ochotę napisać "Było super" albo "Było badziewnie", zastanów się, co konkretnie takie było.
Zaznacz, co można by jeszcze zmienić, a co twoim zdaniem jest idealne. Określ, co było dobre, a co złe: pomysł, sposób opisania, humor, kreacje bohaterów (którego najbardziej i dlaczego), a może coś jeszcze?
Nie bójcie się krytyki! Autor tego oczekuje, aby w przyszłości pisać lepiej.
c) Opisujemy ogólnie nasz odbiór tekstu, podejmujemy decyzję, czy był wart przeczytania, i piszemy o tym.
d) Dalej można sobie pogdybać na temat tego, co pojawi się w rozdziale następnym, jeśli nie komentujemy akurat miniaturki, a także pogonić trochę autora do pisania. I znów: nie zarzucamy lenistwa, a uprzejmie prosimy, ewentualnie gonimy z kijem. ;D
e) Jeśli mamy pozytywne odczucia co do tekstu, dziękujemy autorowi i becie, życząc temu pierwszemu Weny, a drugiemu siły.
f) W całym komentarzu trzeba pamiętać o dobrym wychowaniu. Nie przeklinajcie pod żadnym pozorem, bo to świadczy o Waszej kulturze, a raczej jej braku. Nawet jeśli nie jesteśmy zachwyceni, utrzymajmy uprzejmy ton. Żadnego krzyczenia (najwyżej z entuzjazmu) ani wyrzutów.
I co? Damy radę? W takim razie proszę natychmiast biec spróbować!
Leeniś
|
|